سلام مهمان عزیز

اگر من را می بینی , این بدان معنی می باشد که هنوز در سایت ثبت نام نکرده یا  وارد نام کاربری خود نشده اید. برای استفاده از انجمن و استفاده از تمامی امکانات آن می بایست در انجمن عضو شوید. عضویت در انجمن رایگان و در کمتر از 30 ثانیه امکان پذیر می باشد.

برای عضویت کلیک کنید : عضویت

برای ورود کلیک کنید : ورود





حقوق دریایی(مختصر)
زمان کنونی: 10-25-2014, 03:19 AM
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: searcher
آخرین ارسال: searcher
پاسخ 1
بازدید: 3967

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حقوق دریایی(مختصر)
05-06-2011, 11:33 PM
ارسال: #1
حقوق دریایی(مختصر)
تعریف حقوق دریایی : مجموعه قوانین ، مقررات و عرفهای دریایی حاکم بر روابط افراد و دولتها در امور حمل ونقل بار و مسافر در دریا است که موضوعات ومسائل مربوط به کشتی رانی بازرگانی و ایمنی در دریا را در بر می گیرد .
اقسام کشتیرانی : کشتیرانی برحسب طول سفر به کشتیرانی ساحلی و طولانی مدت و برحسب موضوع آن به کشتیرانی تجاری ، صیادی ، تفریحی وگردشگری ، امدادی ونجات دردریا وکشتیرانی عمومی ( موضوع فعالیت کشتیهای نظامی ، دولتی و غیر تجاری ) تقسیم می گردد .
قسمت اول : تابعیت
تابعیت کشتی : هرکشتی دریاپیما ( اعم از اینکه ساخته شده ویا دردست ساخت باشد ) تحت شرایط زیزر می تواند در ایران به ثبت رسیده وتابعیت ایرانی حق برافراشتن پرچم ایران را بدست آورد :
۱) حداقل ظرفیت ناخالص آن ۲۵ تن باشد .
۲) کشتی متعلق به اشخاص حقیقی ویا حقوقی ایرانی باشد . شرکتهای ایرانی به شرکتهایی اطلاق می گردد که حداقل ۵۱درصد سرمایه آنها متعلق به اتباع ایرانی باشد . همچنین سهام شرکت ایرانی در این مورد خاص می بایستی بانام باشد .
تبصره : کشتیهای نفتی از حدنصاب مقرر در بندهای ۱ و ۲ معاف بوده ومی توانندبنا به درخواست ذینفع وموافقت سازمان بنادروکشتیرانی ، درایران به ثبت رسیده وتابعیت ایرانی بدست آورند .
تابعیت فرمانده ، افسران وکارکنان کشتی : فرمانده ، افسران وکارکنان کشتی ممکن است درموارد لزوم از اتباع غیرایرانی باشند . اجازه استخدام وبکارگیری افراد غیرایرانی درزمان تصویب قانون دریایی مصوب ۱۳۴۳ ، امری ضروری بود ، چرا که درآن تاریخ بدلیل نوپا بودن صنعت کشتی رانی در ایران ، بالتبع افراد متخصص ایرانی نیز دراین زمینه نادر بوده اند . از طرف دیگر مطابق ماده ۲ قانون دریایی ایران ، مالک کشتی موظف است به هزینه خود ، اتباع ایرانی را برای کار در کشتی تربیت نماید .
نکته۱- مهندسین ، افسران وکارکنان ایرانی کشتی درمدتیکه جزوکارکنان کشتی می باشند از پرداخت مالیات بر حقوق ومزایای دریافتی معاف می باشند .
نکته۲- مرجع صدورگواهی تابعیت کشتی ، سازمان بنادر وکشتیرانی می باشد .
نکته۳- هرکشتی ساخته شده درایران که حداقل ظرفیت آن ۲۵ تن باشد ، تازمانیکه توسط سازنده تحویل داده نشده است ، کشتی ایرانی محسوب می گردد .
نکته۴- کشتیرانی تجاری بین بنادروجزایرایران منحصراً متعلق به کشتیهای ایرانی است ، مگرآنکه درمواردلزوم ، وبنا به پیشنهاد سازمان بنادر وکشتیرانی ، اجازه مخصوص توسط هیأت وزیران صادرشده باشد .
نکته ۵- تغییر تابعیت کشتی توسط مالک آن امکانپذیراست .
قسمت دوم : ثبت کشتی
مالک کشتی ویا نماینده وی می بایستی قبل از تسلیم تقاضانامه ثبت ومدارک مربوطه ، نامی رابرای کشتی خویش انتخاب نموده ودرصورت تأیید نام مزبور توسط سازمان بنادروکشتیرانی ، آن را در دوسینه وپاشنه کشتی نقش ویا نصب نماید . همچنین نقش نام بندر ثبت نیز درپاشنه کشتی الزامی است .
برای ثبت کشتی ارائه مدارک زیردردونسخه به اداره مرکزی ثبت کشتیها درسازمان بنادروکشتیرانی ضروری است :
۱- تقاضانامه ثبت ؛
۲- مستندات مالکیت ؛
۳- گواهینامه های فنی صادره توسط سازمان بنادر وکشتیرانی ویا یکی از مراجع صلاحیتدار بین المللی که صلاحیت آنها مورد قبول سازمان بنادر وکشتیرانی باشند .
۴- اظهارنامه شامل : نام کشتی ، توان قوه محرکه ، جنس بدنه کشتی ، تاریخ ومحل ساختمان ، ابعاد وظرفیتها ، تعداد پل ها ودکل ها ودودکش ها ، نوع قوه محرکه ( بخار ، دیزل انرژی اتمی و غیره ) ، علائم مشخصه نام وتابعیت ومحل اقامت مالک یا مکالکین وسهم هریک از مالکین کشتی .
پس از ارائه مدارک مذکور ، سازمان بنادر وکشتیرانی سند ثبت کشتی را صادر می نماید .سند ثبت کشتی می بایستی به امضاء مالک ویا نماینده وی وهمچنین نماینده سازمان بنادر رسیده وحاوی نکات زیر باشد :
نام بندرثبت کشتی ، محل وتاریخ ساخت کشتی ، طبقه بندی تعدادپل ها ودکل ها ، طول وعرض وآبخورکشتی ، ظرفیت ونوع کشتی ، مشخصات قوه محرکه وسایر مشخصات کشتی ، نام مالک وشماره کشتی .
نکته ۱- یک نسخه از سندثبت کشتی می بایستی درکشتی نگهداری شود .
نکته ۲- نمایندگان کنسولی ایران می توانند با کسب مجوز از سازمان بنادر ، به استناد گواهینامه های فنی معتبر ، گواهینامه ثبت موقت برای کشتیهایی که توسط اشخاص حقیقی وحقوقی ایرانی خریداری وبه ایران وارد واردمی شوند صادر نمایند .اعتبار این گواهینامه ها متناسب بامدت مسافرت کشتی به یکی از بنادر ایران جهت ثبت خواهد بود ونمی بایستی از ۶ ماه تجاوز نماید . دراین مورد چنانچه کشتی درمهلت مقرر به ثبت نرسد ، حق برافراشتن پرچم ایران را نخواهد داشت ومالک کشتی مطابق ماده ۱۹۰ ق.د.ا. به پرداخت جزای نقدی از ۰۰۰/۱۰ ريال تا ۰۰۰/۰۰۰/۲۵ ريال محکوم خواهد شد .
نکته ۳- کشتیهای دردست ساخت نیز می بایستی گواهینامه ثبت موقت اخذ نمایند . گواهینامه مزبورپس از آزمایش کشتی وتحویل به مالک باطل شده ومالک موظف به اخذ سند ثبت می باشد .
نکته ۳- هرگونه رأی صادره از مراجع قضایی ویا داوری که درحقوق عینی کشتی تغییری دهد ، بایددردفتر ثبت کشتی واسناد آن قیدگردد . حقوق ممتاز از این قاعده مستثنی می باشند .
موارد ابطال ثبت وسلب تابعیت کشتی به قرار زیراست :
۱- درصورتیکه شرایط ثبت کشتی ازبین رفته باشد ، مانند ترک تابعیت مالک کشتی .
۲- درصورتیکه کشتی مفقود ویا توسط دزدان دریایی و یا درنتیجه عملیات خصمانه تصرف شده باشد .
۳- درصورتیکه کشتی ازبین رفته وغیرقابل استفاده شده باشد .
۴- درصورتیکه مالک کشتی رارها کرده واصطلاحاً از آن اعراض کرده باشد .
نکته – تقاضای ابطال سند وسلب تابعیت ، توسط سازمان بنادر از دادگاه صالحه به عمل می آید .
تغییر نام کشتی : تغییر نام کشتی بنابر تقاضای مالک از سازمان بنادر به عمل می آید . دراین مورد موضوع سه نوبت به فوایک ماه درروزنامه رسمی کشور ویکی از روزنامه های کثیرالانتشارمرکز آگهی می گردد . چنانچه کشتی دررهن باشد ، موافقت مرتهن ضروری است وتغییر نام اثری درحقوق وی وسایر اشخاص ذینفع نخواهد داشت .
نقل وانتقال کشتی : ثبت کلیه انتقالات ومعاملات واقاله راجع به عین کشتی های مشمول قانون دریایی ایران ( کشتیهای باظرفیت بالای ۲۵ تن اتباع ایرانی ) وهمچنین منافع آنها درصورتیکه مدت آن بیش از ۲ سال باشد در داخل کشور اجباری بوده ومنحصراً توسط دفاتراسنادرسمی که دارای اجازه مخصوص از طرف سازمان ثبت اسناد واملاک کشور برای این کار می باشند ، صورت می گیرد . چنانچه معاملات مزبور درخارج ازکشورصورت گیرد ، انجام معامله مطابق مقررات کشور محل وقوع آن صورت گرفته ومراتب به گواهی نماینده کنسولی ایران می رسد وظرف ۱۵ روز به سازمان بنادر اعلام می گردد .
نکته ۱– کلیه معاملات مربوط به فروش وانتقال ورهن کشتی می بایستی در اسنادثبت وتابعیت کشتی ذکر گردد .
نکته ۲ – چنانچه کشتی مرهونه ، قبل ازفک رهن ویا بدون اذن مرتهن ویا بدون تأمین حق مرتهن به فروش برسد ، معامله واقع شده غیرنافذبوده ودرصورت تأیید مرتهن نافذ می گردد .
نکته ۳ – درمورد فروش کشتیهای تابع ایران ، سازمان بنادر مکلف است انجام معامله را درروزنامه رسمی ویکی ازروزنامه های کثیرالانتشار مرکز درسه نوبت وهرنوبت به فاصله ۱۰ روز آگهی نماید .
نکته ۴ – مأمورین مجاز دولت درهرزمانی می توانند به اسنادکشتی رسیدگی نمایند . چنانچه فرمانده کشتی ازارائه اسناد خودداری نماید ، مطابق ماده ۱۹۰ق.د.ا. به پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد .
نکته ۵ – درصورتیکه مالک یا نماینده او درموردثبت کشتی ، اطلاعات خلاف واقع بدهد ، مطابق ماده ۱۹۰ق.د.ا. مجازات خواهد شد .
قسمت سوم : رژیم حقوقی حاکم برقراردادحمل ونقل
تعریف قرارداد حمل ونقل دریایی : قراردادی است که بین فرستنده کالا ( اعم از فروشنده ویا خریدار) ومتصدی حمل ونقل منعقد شده وبه موجب آن فرستنده متعهد می گردد که کرایه حمل معینی را در قبال حمل کالا تا مقصد به متصدی حمل ونقل بپردازد . چنانچه مقدار کالای ارسالی به مقداری باشد که اجاره یک کشتی را به صورت کامل ایجاب نماید ، قرارداد حمل ونقل طی قرارداد اجاره کشتی ظهور پیدامی نماید ، در غیر این صورت کالا طی سندی که بارنامه دریایی ( در حمل ونقل دریایی ) نامیده می شود به متصدی حمل ونقل سپرده می شود . بارنامه دریایی ( B/L - Bill of Lading ) دارای چند خصوصیت است ؛ اول اینکه قرارداد حمل کالا است ، دوم سند مالکیت کالا بوده و هر شخصی که بارنامه را داشته باشد ، مالک شناخته شده وکالا به وی تحویل می گردد. سوم رسید کالابوده ونشاندهنده تحویل کالا به متصدی حمل برای حمل است . بارنامه به امضاء متصدی حمل رسیده ونوع ، میزان وکیفیت کالا ومبداء ومقصد حمل در آن قید می گردد . بارنامه در سه یا چهارنسخه تنظیم می گردد . پس از اتمام بارگیری ، یک نسخه از بارنامه به فرستنده کالا تحویل داده شده وسایر نسخ جزو مدارک کشتی برای آن سفردریایی تلقی می گردد . مانیفست یا اظهارنامه کشتی براساس این بارنامه ها تنظیم می گردد . اگر بارنامه از نوع "Negotiable" باشد، یعنی قابل معامله و انتقال می باشد و هر کس آن را داشته باشد مالک کالا شناخته می شود. اگر از نوع "Non-negotiable" باشد یعنی غیرقابل معامله و انتقال به دیگری می باشد و معمولا پشت نویسی شده و تنها یک مالک دارد که نام او ذکر شده است .
انواع بارنامه های دریایی :

الف) از نظر موقعیت کالا :

۱ - بارنامه دریایی کالای بارگیری شده (B/L - Shipped Bill of Lading)

نشان دهنده این است که کالا توسط متصدی حمل تحویل گرفته شده و در کشتی بارگیری‌شده‌است.بر روی چنین بارنامــه ای عبــارت «Shipped» یا «On Board» قید می شود.

۲- بارنامه دریایی کالای دریافت شده (Received for Shipment B/L)

نشان دهنده این است که کالا توسط متصدی حمل، برای حمل دریافت شده اما بارگیری نشده است. در عمل، بانکها از قبول چنین بارنامه ای خودداری می کنند مگر اینکه در قرارداد بین خریدار و فروشنده، اعتبار آن مورد پذیرش واقع شود.

ب) از نظر تعداد وسیله حمل :

۱ - بارنامه دریایی مستقیم (Direct Bill of Lading) : برای حمل کالا از بندری به بندر دیگر بدون تغییر کشتی و ارسال مستقیم کالا به گیرنده استفاده می شود.

۲ - بارنامه حمل مرکب (Combined Bill of Lading) : در مورد حمل کالا با بیش از یک نوع وسیله حمل و تحت حمل و نقل مرکب یا چند وجهی استفاده می شود. صادر کننده این نوع بارنامه، یعنی متصدی حمل و نقل چند وجهی؛ مسئولیت حمل از زمان دریافت کالا تا تحویل آن را بر عهده دارد.

تـــحت تــاثــیر شیــوه حــمل و نــقــل مرکـب، گــروهــهایــی بــا نــامNon Vessel Operating Carrier (NVOC ) یــا Non Vessel Operating Common Carrier(NVOCC) ، وارد فعالیت حمل و نقل شده اند. این متصدیان حمل، بارنامه را برای حمل کالا با کشتی یا وسیله حملی صادر میکنند که نه مالک آن هستند و نه اداره آن را بر عهده دارند و عمدتا در حمل کالا با کانتینر فعالیت میکنند. زیرا گسترش استفاده از کانتینر برای حمل و نقل کالا باعث گسترش و تسهیل حمل و نقل مرکب شده است. در کشتیرانی کانتینری که امروزه بیشتر فعالیت مربوط به کشتیرانی لاینر را شامل می شود، شرکت کشتیرانی، هم مدیریت کشتی و هم مدیریت بار را بر عهده دارد. یعنی هم مالک کشتی است و هم مالک کانتینرها. با روی کار آمدن NVOCC ها، شیوه کاری به این سمت گرایش می یابد که کشتیرانی ها فقط مدیریت کشتی را به دست بگیرند و مدیریت کانتینر و بار را NVOCC ها به دست بگیرند.

۳ - بارنامه سراسری (Through Bill of Lading) : مانند بارنامه مرکب است، اما این نوع بارنامه زمانی صادر می شود که یک حلقه از زنجیره حمل و نقل، الزاما دریایی باشد.
ج) از نظر شرایط کالای مورد حمل :
۱-بارنامه دریایی تمیز یا غیر مخدوش (Clean Bill of Lading)
اگر در بارنامه ذکری از معیوب بودن کالا یا بسته بندی آن نباشد و به ضمیمه آن نیز یادداشتی نباشد، بارنامه تمیز یا غیر مخدوش یا بدون قید و شرط نامیده می شود. البته بارنامه باید دارای این شرایط باشد. در غیر این صورت ارزش و اعتبار خود را از دست می دهد. روی چنین بارنامه ای این عبارت قید می شود Received in Apparent Good Order and Condition .

۲- بارنامه دریایی غیر تمیز یا مخدوش (Claused Bill of Lading)
در آن صریحا در مورد نقص و عیب کالا یا بسته بندی آن قید شده است. در معاملات مبتنی بر اعتبارات اسنادی، بانکها از قبول بارنامه های مخدوش «Claused» خودداری می کنند.
انواع دیگر بارنامه:
۱ - بارنامه ترانشیپ (ترانسشیپ) Transshipment Bill of Lading
این نوع بارنامه صرفا برای حمل کالا از طریق دریا بوده و کالا از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می شود و در آن مبدا و مقصد محموله و هم چنین نقطه انتقال کالا از کشتی اول به کشتی دوم و غیره مشخص می شود.
۲ - بارنامه حمل مرکب فیاتا (FBL)
اتحادیه بین المللی کارگزاران بار (Freight Forwarders) آن را جهت استفاده عاملین حمل و نقل مرکب تنظیم کرده است. بارنامه فیاتا می‌‌تواند به صورت بارنامه دریایی نیز صادر شود. بارنامه فیاتا حاوی آرم سازمان فیاتا و اتاق بازرگانی بین المللی می باشد .
امروزه برای تسهیل ارسال کالا ، اشخاصی وجود دارند که بین فرستنده کالا ومالک کشتی با عنوان نماینده فرستنده کالا ( فورواردر forwarding agent ) ونماینده مالک کشتی معروف به کارگزار بارگیری ( بروکر loading broker ) فعالیت می کنند . وظیفه فورواردر ، کسب اطلاعات درمورد تاریخ ومحل حرکت کشتی ، مقدار جا وظرفیت آن ودرج اطلاعات مربوط به گیرنده کالا و علائم مشخصه کالا ، میزان کالا ، زمان ومحل پرداخت کرایه ودیگر توضیحات در بارنامه دریایی است .
باتوجه به اینکه ایران به کنوانسیون سال ۱۹۲۴ بروکسل ملحق شده است ، لذا قراردادهای حمل ونقل بین المللی دریایی اتباع ایرانی تابع مقررات کنوانسیون مذکور می باشد . از سوی دیگر قراردادهای حمل ونقل آبی داخلی مشمول باب هشتم قانون تجارت می باشد .
ضابطه بین المللی شدن قراردادهای حمل ونقل دریایی دو چیز است : اول اینکه انتقال کالا بین دو بندر در دو کشور مختلف صورت گیرد ؛ دوم طرفین قرارداد تبعه کشورهای مختلف باشند .
نظربه اینکه ایران به کنوانسیون ۲۵ اوت ۱۹۲۴ بروکسل ملحق شده است ، لذا قراردادهای حمل ونقل دریایی بین المللی اشخاص حقیقی وحقوقی ایرانی تابع مقررات کنوانسیون مزبور است . ازسوی دیگرقراردادهای حمل ونقل آبی داخلی ، مشمول قانون دریایی ایران مصوب سال ۱۳۴۳ و مقررات فصل هشتم قانون تجارت می باشد .
نکته : قراردادحمل ونقل دریایی ، زمانی جنبه بین المللی پیدا می کند که یا بندربارگیری وبندر تخلیه متعلق به دو دولت متقاوت باشد ویا اینکه طرفین قرارداد ، تبعه دو دولت مختلف باشند، حتی اگر بندر بارگیری وتخلیه در یک کشور قرارداشته باشد .
شرایط اجرای کنوانسیون بروکسل :
۱- لزوم وجود بارنامه دریایی یا یک سند مشابه دیگر ، مشروط براینکه این سند مشابه بارنامه ، به عنوان قرارداد حمل ونقل شناخته شود .
۲- بارنامه صادرشده درکادرقرارداد اجاره کشتی ؛ این امربرای حمایت از شخصی است که از شرایط ومندرجات قراداداجاره کشتی اطلاعی ندارد ویا حتی نمی داند که قرارداد اجاره کشتی تنظیم شده است یا خیر .
۳- لزوم صدور بارنامه در یکی از کشورهای ملحق شده به کنوانسیون .
استثنائات :
۱- حیوانات زنده از شمول مقررات کنوانسیون مذکور خارج می باشند .
۲- حمل کالابرروی عرشه نیز ازشمول مقررات این کنوانسیون مستثنی می باشد ، مشروط بر اینکه اولاً فرستنده کالا رضایت برحمل کالا برروی عرشه داشته باشد و ثانیاً عملاً نیز کالا برروی عرشه حمل شده باشد .
نکته ۱ : اجرای مقررات کنوانسیون بروکسل از زمان بارگیری کالا بر روی کشتی شروع و تا زمان تخلیه ادامه می یابد . لازم به ذکر است خود عملیات بارگیری وتخلیه نیز مشمول مقررات کنوانسیون موصوف بوده وتفاوتی بین تخلیه بوسیله جرثقیل کشتی و یا وسایل خارج از کشتی نیست .
نکته ۲ : در قانون دریایی ایران مصوب سال ۱۳۴۳ عیناً بسیاری از مقررات کنوانسیون بروکسل آورده شده است .
اطراف قرارداد حمل ونقل : قرارداد حمل ونقل دارای سه طرف است :
۱- فرستنده کالا : مطابق بند ۵ ماده ۵۲ ق.د.ا. فرستنده کالا شخصی است که با متصدی باربری ، قرارداد باربری تنظیم نموده و بار را برای حمل به کشتی تحویل می دهد .
۲- متصدی حمل ونقل : مالک کشتی و یا مستأجری است که مبادرت به انعقاد قرارداد حمل ونقل با فرستنده کالا می نماید .
۳- گیرنده کالا : بارنامه یا در وجه شخص معین و یا به قید حواله کرد و یا در وجه حامل صادر شده وبدین وسیله گیرنده کالا مشخص می گردد .


ادامه دارد ....

دانایی گفت : پس از آنکه با جنگ درآمیختی، کشته می شوی، خواهی کشت، اما اگر حرمتی برای خود قائل باشی، حرمت دشمنت را نیز از یاد نخواهی برد.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط mulan ، دانشجوحقوق

ارسال پاسخ 


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ بازدید: آخرین ارسال
  .حقوق دریاها و فعالیتهای نظامی در منطقه انحصاری اقتصادی شادکام 0 561 02-01-2014 12:58 AM
آخرین ارسال: شادکام
  وثيقه و تلف مورد وثيقه در قانون دريائي ايران و مقايسه آن با مباني فقهي و حقوق مدني شادکام 0 426 08-10-2013 01:47 AM
آخرین ارسال: شادکام
  نقد کاستي هاي کنوانسيون 1982 حقوق درياها در رابطه با مجادله با دزدي دريايي و آينده تغ homayeshiraz 0 544 07-21-2013 06:17 PM
آخرین ارسال: homayeshiraz
  پاورپوینت حقوق دریاها - خلاصه مبحث حقوق دریاها ghasedak-T 2 1,983 03-25-2013 02:38 PM
آخرین ارسال: khajeansari
  حقوق دریاها بهمن طهماسب پور 0 2,169 06-13-2012 07:58 PM
آخرین ارسال: بهمن طهماسب پور
  همه اقداماتی که امارات علیه حقوق دریایی ایران انجام می دهد searcher 0 1,212 04-15-2012 06:46 PM
آخرین ارسال: searcher
  حقوق دریاها emamgholizade 0 1,680 05-24-2011 06:01 PM
آخرین ارسال: emamgholizade
  بررسي دلايل عدم تصويب كنوانسيون 1982 حقوق درياها توسط ايران maede sharifi kelarijani 0 1,671 05-23-2011 11:41 AM
آخرین ارسال: maede sharifi kelarijani
  بررسی دلایل عدم تصویب کنوانسیون 1982 حقوق دریاها توسّط ایران اسکندری کامران 0 1,590 05-19-2011 08:36 AM
آخرین ارسال: اسکندری کامران
  كنفرانس بين المللي حقوق دريائي searcher 0 1,270 04-19-2011 07:57 PM
آخرین ارسال: searcher

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان